Barnuppfostran

Ett stort & brett ämne.

Dock är det svårt för mig att skriva något om detta då min son bor i familjehem.
Men jag ska göra mitt bästa.

Alla har vi våra egna knep att uppfostra våra barn på.

Att vara konsekvent, hålla fast vid det som man har sagt till sitt barn är A&O.

För några år sedan så gick jag en COPE kurs hos soc.
Allt det vi fick lära oss där sitter i ryggraden på mig.


Men jag behöver aldrig ta till det vi lärde oss än, men en dag får jag nog göra det.
                                            
Bland annat så fick vi lära oss detta med skamvrå. Viktigt att barnewt lämnas ifred under straffstunden.

En pall, fotölj, trappan till ovanvåningen, en stol i köket osv.
Tiden barnet ska sitta där min x ålder.
Låt oss säga att ditt barn är fem år & har slagit dig/ något av syskonen, sätt barnet på den plats som blivit utsedd (ska vara samma varje gång), barnet är 4 år gammalt alltså ska det sitta i 4 minuter.
Det kommer att ta tid, men ju mer man kör med metoden, ju längre går det mellan gångerna & till slut så har barnet förståt att gör jag något så sätter mamma/pappa/mormor/morfar osv mig i trappan & förstår att nej det är fel att vara elak.

när William är hemma (familjehemmet) så får han utbrott, hur stora dom är, vet jag inte.
Konstigt att han aldrig får det under ett umgänge. Han är jättelugn, kan ju bli lite busig då vi sitter & äter. Men då säger jag till honom att leker gör vi efter maten, nu sittewr du still & äter.
 
Men visst kan han bli trotsig, hände en gång då vi var på smålänningen ( stormarknad i Bredaryd), han ville inte ha en ända leksak, testade om han ville ha ett målarblock & kritor, nej inte det heller. 
Jag plockade ut tre olika leksaker, två bilar & en traktor priserna låg mellan 35-40 kr.
Han valde tillslut den ena bilen & ingen var gladare än jag att det hade gått så bra.

Så var konsekvent, det är viktigt att aldrig ge upp som förälder 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0